Høstprogram 2017

Kjære medlemmer!

Her er en oversikt over høstens aktiviteter:

Onsdag 6.september kl. 17:00 på Stend Hovedgård.

Stene lystgaard ca 1810

Omvisning i den engang så vidkjente ”Historiske hagen” på Stend som ble nyåpnet høsten 2016. Deretter går vi inn i den gamle hovedbygningen og blir vist rundt i de restaurerte stuene og Riddersalen. Omvisere blir prosjektleder for ”Hagen på Stend” Ingebjørg Engel Astrup og ansvarlig gartner, Asbjørn Olsmo. Stedet er vel verdt et besøk, der vi får et glimt inn i lystgårdstiden i Fana.

Torsdag 28.september kl 19:00 i Fana Kulturhus, Småsalen

Os stasjon 1898   Foto: Gerhard Berg

Ingen kan vel mer om Osbanen enn Per Ivar Tautra, forfatter av boken ”Fremskrittet som åpnet bygdene: Nesttun – Osbanen.” Han vil holde foredrag om Osbanen – en attraksjon som ble borte.

Søndag 22. oktober kl.11:00 på Hop – ”fra lystgård til industri”.

En vandring gjennom en spesiell historie i et vakkert landskap – fra lystgårdstiden til den nye tid med Vossebanen, Pedek og et klassedelt samfunn. Turleder:Gunhild Haus Nysæther

Tirsdag 24. okt. kl. 19:00 i Fana Kulturhus, Småsalen.

Foredrag om Stend – kultursentrum gjennom 2000 år” v/Yngve Nedrebø, statsarkivar og medforfatter av den nye boken om Stend.

November: utgivelse av Årsskriftet 2017

Medlemsverving: Vi trenger flere medlemmer. Har du kjente som kan tenke seg å være med, ta kontakt med Gunhild Haus Nysæther tlf. 97505109 eller John Henningsen tlf. 92867438. Det koster kr 100,- i medlemskap for høsten 2017. Årsskriftet 2016 følger med som gave.

Vi håper på god oppslutning om arrangementene våre. Høsten er også tiden for å planlegge vår-programmet for neste år. Har dere ønsker i så måte eller forslag til foredrag, kurs og turer/besøk, er vi takknemlige for innspill.

Vi sender ut info/påminnelse i forkant av arrangementene våre.

Mvh Styret

Én kommentar til “Høstprogram 2017”